lördag 10 december 2011

"Den gyllene regeln"

God morgon.

Första jag läste inne på aftonbladet var den här artikeln "Inga nazister på våra gator". Det är nobelgalan idag och tydligen så har då extrema höger partierna valt att demonstrera idag på Sthlms gator. Börjar kl 15.00 vid slussen om jag inte har fel. Jag har lust att gå ditt. : ) Jag är nyfiken och vill se vad som händer..

Här om dagen hörde jag en man prata med sin vän på tåget. Han stod innan på perrongen och väntade på sitt tåg och såg då en man som stod och knuffade alla som tydligen stod i hans väg. Helt plötsligt kom där en muslimsk kvinna som gick förbi honom och han knuffade till henne så hårt att hon flög iväg. Sedan skrek han "här i Sverige trängs man inte !"

Mannen på tåget berättade även att han hade tidigare arbetat med barn och dom brukade säga "jag först, jag först !" men att höra från en vuxen man "jag först, jag först !" tyckte han var väldigt  roligt. 

Det är inte själva artikeln som jag blir fundersam över. Det är själva kommentarerna från alla som jag blir fundersam över om jag ska vara ärlig. Det är det här högstadiet snacket "men om du skulle resa ner till Afrika och be om att få bygga en kristen kyrka tror du att du hade fått det ?" Och det är från vuxna människor.

Jag tycker alla har rätt till sina åsikter. Man får tycka och tro på precis vad man vill. Det är en del av att vara human. Men så länge ingen kommer till skada på grund av dina åsikter. Det är bara löjligt och lite leksand beteende. Människor som slår sig fram bara för att dom ska ha rätt. Nej, come on liksom. Man kan debattera, diskutera, argumentera med lagom hög nivå på intelligens. Men att börja använda våld är ganska IQ-befriat.

Och det går liksom both ways. Come on, ta varsin kudde aaaand go ! Nej, jag vet att det inte funkar så. Men på det sättet så visar sig ingen bättre än den andra och så länge folk inte kan acceptera att respektera andras åsikter så kommer det alltid finnas våld.

Det jag menar bara. Om ingen ändrar sig så kommer det aldrig bli någon förändring. Då kommer det fortsätta som det alltid har gjort. Och ändå sitter vi och säger att vi vill ha en förändring. Börja då att acceptera att vissa saker är bara som det är. Det vackra med hela världen är på grund av våra olikheter... Men det känns som Skandinavien är den mest opersonligaste delen i hela världen om jag ska vara ärlig. Inget illa menat.

Hat föder hat ! Våld föder våld... Det är ingen som tjänar något på det. Ist för att förgöra varandra så kanske vi kan börja göra vår värld till en bättre plats. It´s all we got, right ?  It´s our home... So start treating like it. Det är inte bara ni som lever i den. Allt alla gör påverkas. Det kan starta så lätt med ett endaste simpelt ord. Sedan kan det sprida sig lika fort som elden. Det är väl ändå våra uppgifter då att försöka sprida goda och positiva ord ist för negativa ? Eller har jag fel... ?

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar